6ο δημοτικο σχολειο εδεσσασ

τmhma: ε΄1

δασκαλοι: παπαδοπουλου θεοδωρα

 

                    Σχέδιο  Εργασίας: “ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ’'

 

Φάση  1 : Προβληματισμός – Επιλογή θέματος

      Καθώς πλησιάζουν οι γιορτές των Χριστουγέννων, και η πόλη και τα σπίτια  στολίζονται γιορτινά, τα παιδιά μπαίνουν στο κλίμα των εορτών και είναι πρόθυμα να ασχοληθούν με κάθε δραστηριότητα σχετική με  την γιορτή των  Χριστουγέννων.

Η  επιλογή  του  θέματος

       Στο πλαίσιο του προγράμματος της ευέλικτης ζώνης αποφασίσαμε μετά από συζήτηση με τα παιδιά να  κάνουμε φέτος κάτι διαφορετικό, κάτι  παραπάνω απ’ ότι κάνουμε συνήθως  στο σχολείο τις μέρες πριν από τα Χριστούγεννα.

 

     Φάση  2:  Διαμόρφωση  σχεδίου  εργασίας

 

Σκοπός  του  Σχεδίου  Εργασίας

 

     Σκοπός του σχεδίου εργασίας η γνωστική,   συναισθηματική ,ψυχοκινητική και κοινωνική προσέγγιση του θέματος.

 

Διδακτικοί  στόχοι

1.      Να γνωρίσουμε το ιστορικό και το νόημα της γιορτής.

2.      Να προσεγγίσουμε τη Θεία Γέννηση μέσα από τις ευαγγελικές διηγήσεις.

3.      Να  δούμε τη Θεία Γέννηση μέσα από τα έργα των βυζαντινών αγιογράφων και των ζωγράφων της δυτικής τέχνης.

4.      Να διαβάσουμε  λογοτεχνικά κείμενα  και ποιήματα σχετικά με το θέμα μας.

5.      Να καταγράψουμε ήθη και έθιμα  των ημερών  αυτών .

6.      Να εκφράσουν τα παιδιά  τις εμπειρίες τους  από τις ημέρες αυτές προηγούμενων χρόνων.

7.      Να ετοιμάσουμε χριστουγεννιάτικες ,διακοσμητικές κατασκευές  για την τάξη μας και το σπίτι μας.

8.      Να συμμετέχουμε με έργα μας  στο χριστουγεννιάτικο παζάρι του σχολείου μας.

9.      Να γνωρίσουμε  τις παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες γεύσεις.

10.  Να ανπτύξουμε πρωτοβουλίες ,να συνεργαστούμε και να δημιουργήσουμε.

 

Μέθοδοι  υλοποίησης  του  Σχεδίου  Εργασίας

 

Ομαδοσυνεργατική

     Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργάστηκαν οι 21 μαθητές του Ε1 . Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες.

     Ο ρόλος της δασκάλας ήταν  συντονιστικός και εμψυχωτικός.

 

Βιωματική

      Τα παιδιά προβληματίστηκαν , συζήτησαν, δραστηριοποιήθηκαν, συγκέντρωσαν και συστηματοποίησαν τις πληροφορίες τους ,δημιούργησαν και έζησαν με ενθουσιασμό όλη τη διαδικασία.

Διαθεματική

     Εντόπισαν στα βιβλία τους  τις ενότητες τις σχετικές με το θέμα μας και αξιοποίησαν όλο το υλικό που τους προσέφεραν.

 

     Χρονοδιάγραμμα

 

     Η  υλοποίηση  του  προγράμματος  άρχισε  στα μέσα Νοεμβρίου του 2003 και ολοκληρώθηκε  μέχρι τα Χριστούγεννα του 2003

 

Φάση  3     Διεξαγωγή  των  δραστηριοτήτων

     Προγραμματίστηκαν και πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω :

 

     Οι  ομάδες μοιράστηκαν τα θέματα,συγκέντρωσαν το υλικό  , κατέγραψαν  πληροφορίες  και τις παρουσίασαν  στην  τάξη. Πάνω  σε  ταμπλό  εκτέθηκαν  τα  κείμενα  το φωτογραφικό υλικό και οι  ζωγραφιές. Οι κατασκευές έγιναν και φυλάχτηκαν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο μέσα στην τάξη.

Ø      Οι  μαθητές επισκέφτηκαν τον ναό των Αγίων Πάντων .

Ø      Μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο απεικονίζουν σήμερα οι Αγιογράφοι την Γέννηση.

Ø      Διάβασαν από την Αγία Γραφή τις ευαγγελικές διηγήσεις της Γέννησης και βρήκαν τις διαφορές.

Ø      Διάβασαν χριστουγεννιάτικα διηγήματα του Παπαδιαμάντη.

Ø      Βρήκαν ποιήματα

Ø      Περπατήσαμε στην αγορά της πόλης για να δούμε τον χριστουγεννιάτικο διάκοσμο.

Ø      Συγκέντρωσαν  το υλικό για τις κατασκευές  που έκαναν για το παζάρι και για τους ίδιους.

Ø      Βρήκαν εικόνες της Γέννησης βυζαντινών και μεταγενέστερων αγιογράφων.

Ø      Έφεραν φωτογραφίες έργων μεγάλων ζωγράφων της δύσης που ζωγράφισαν τη Γέννηση.

Ø      Έκαναν συγκρίσεις και διαπίστωσαν τις διαφορές.

Ø      Ετοίμασαν έκθεση αυτών των έργων.

Ø      Ζωγράφισαν και αυτοί τη Γέννηση.

Ø      Έφτιαξαν κάρτες.

Ø      Έφτιαξαν σελιδοδείκτες με  τα παραπάνω έργα.

Ø      Κατέγραψαν όσα έθιμα έζησαν οι ίδιοι και όσα οι γονείς και οι παππούδες τους τους περιέγραψαν.

Ø      Έγραψαν χριστουγεννιάτικα παραμυθάκια και ποιήματα.

Ø      Άκουσαν και τραγούδησαν κάλαντα διαφόρων περιοχών της χώρας μας.

Ø      Κατέγραψαν προσωπικές θύμησες άλλων Χριστουγέννων.

Ø      Έφτιαξαν παραδοσιακά γλυκά αυτών των ημερών, μέσα στην τάξη με τη βοήθεια των μαμάδων και των γιαγιάδων τους, και τα κέρασαν στους επισκέπτες του παζαριού.

Ø      Κατέγραψαν τις συνταγιές.

Ø      Στόλισαν την τάξη και έφτιαξαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο.

Ø      Ετοίμασαν έντυπο με τις εργασίες τους που το πήραν όλοι.

 

 

 

Διαθεματική  εξακτίνωση  του θέματος

 

          Η  ΓΛΩΣΣΑ  ΜΟΥ:        Διαβάσαμε τα κείμενα του ανθολογίου και του βιβλίου της γλώσσας. 

     ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ  ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ  ΑΓΩΓΗ:  Μιλήσαμε για το ρόλο των εορτών στη σύσφιξη των σχέσεων των οικογενειών και των ανθρώπων γενικότερα

    ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ:  Μιλήσαμε  για  τις  νηστεία της Σαρακοστής των Χριστουγέννων και για την πρωινή λειτουργία της  ημέρας εκείνης.

ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Τα  παιδιά  ζωγράφισαν , έκαναν κατασκευές και τραγούδησαν..

.

 

     ΜΕΣΑ  ΚΑΙ  ΥΛΙΚΑ :  Εγκυκλοπαίδειες , Περιοδικά , βιβλία , ενημερωτικά  διαφημιστικά , φωτογραφική  μηχανή , Η/Υ  Διαδίκτυο , Βίντεο .

 

Φάση  4      Περάτωση  του Σχεδίου  Εργασίας – Παρουσίαση

 

     Μετά  την  ολοκλήρωση  των  δραστηριοτήτων  οι  μαθητές  παρουσίασαν  μέρη της δουλειάς τους  στις γιορτές του σχολείου. Όλες  οι  εικαστικές  εργασίες  εκτέθηκαν  στην  αίθουσα  εκδηλώσεων  του  σχολείου.

ΕΚΤΙΜΗΣΗ  ΤΟΥ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

 

     Η  αξιολόγηση  γινόταν  καθ’ όλη  τη  διάρκεια  εφαρμογής  του  προγράμματος .

Ø      Οι  μαθητές  έκριναν  τη  συνεργασία , τον τρόπο  παρουσίασης  των  εργασιών  και                                             .    τη συμμετοχή του κάθε μαθητή στην ομάδα.

Ø      Στις  ομάδες  αναπτύχθηκαν  η  αυτοεκτίμηση , η  αναγνώριση  από  τους  άλλους  και  η  συνεργασία.